De fleste virksomhedsejere forstår værdien af at have en god hjemmeside og er begyndt at forstå værdien af en responsiv hjemmesider som også fungerer godt på smartphones. Men vigtigheden af at vælge et godt webhotel er ofte negligeret. Når en webmaster eller ansvarlig tager sig tid til at vælge en god udbyder, sikre de at deres hjemmeside er stabil og altid tilgængelig – det er for rigtig mange virksomheden en vigtig indtægtskilde. At vælge et webhotel kun på prisen, kan være en stor fejl som kan resulterer i rigtig mange problemer og negativ virkning på bundlinjen.
Har du valgt det forkerte webhotel?
Rigtig mange hjemmesider bliver hacket, sågar rigtig store virksomheder såsom MySpace og LinkedIn. Der er dog ingen perfekt løsning på at undgå at blive hacket. Dog vil en god webhoteludbyder ofte tage backup af dit data for at sikre, at skulle noget gå galt på hjemmesiden eller serveren, så vil du ikke miste af dit data.
Når din hjemmeside er nede, så er det ligesom at have en fysisk butik med et lukket skilt i vinduet – ingen kunder kommer ind, så du vil ingen penge tjene. Hjemmesider gør det muligt at kunder kan besøge din side hele døgnet rundt, men ikke hvis du har et upålideligt webhotel. Afhængig af hvor stor din forretning er, så kan du potentielt gå glip af rigtig mange penge, hvis din hjemmeside bare er nede i et par minutter. Men tab af omsætning er ikke det eneste problem det kan skabe. Har du meget nedetid på din hjemmeside eller bliver du ofte hacket grundet usikkert webhosting, så vil søgemaskiner se ned på det. Du kan dermed risikere at miste vigtige placering på fx Google, som også har en indflydelse på din indtjening.
Nedenfor kan du læse vores 3 råd til at vælge den rette webhoteludbyder.
1 – Kend dit behov
Hvis du kender dit behov, så bliver din søgning af den rette udbyder væsentlig nemmere. Kommer din hjemmeside til at have rigtig mange tunge videoer, streame film til resten af verden eller andet som kræver rigtig meget serverkraft, så er det noget du skal huske når du er på udkig. Eller skal du måske bare bruge webhotellet som online CV, så kan du rigtig godt anbefale et dansk webhotel hos UnoEuro. Hjemmesider som får rigtig meget trafik vil måske ikke fungere så godt på et billigt webhotel og vil måske fungere bedre på en dedikeret server – hvilket leder op til vores råd nr. 2.
2 – Vælg den rigtige type af webhotel
Mange små virksomhedsejere vælger et billigt webhotel som kører på delte servere. Men kan risikerer også ikke at få en super hurtig hjemmeside – man får ofte hvad man betaler for. Husk at langsomme hjemmeside har en negativ virkning på din konvertering og dermed din omsætning. Som nævnt ovenfor så er det ofte muligt at leje dedikerede servere, men de er ofte meget dyre. En anden mulighed er VPS (virtual private server), som er billigere end en dedikeret server, men tilbyder stadig høj performance som dine kunder uden tvivl kan mærke når de bruger din hjemmeside.
3 – Prisen
Har du en mindre virksomhed eller er du lige startet op med begrænset kapital, så kan det være meget fristende at finde det billigste webhotel på markedet. Men husk, ofte får man virkelig hvad man betaler for. Det kan resultere i langsomme og ustabile servere, dårlig kundeservice osv., den billige webhoteludbyder skal jo skabe et sted, for at kunne levere den lave pris. Vælg derfor et webhotel som tilbyder det du har brug for og sparer på andet. Er gode og hurtige servere vigtigt for dig, men kundeservice ikke så vigtigt, da du er en haj til det tekniske, så kan du prøve at finde en udbyder som passer netop det behov.